Fan van Concepting

Met authentieke concepting zet je een sterk merk in de markt.

Wat is concepting? Dat is vooral : jezelf zijn en een eigen visie hebben. Zo kun je je op een unieke manier positioneren. Je bent herkenbaar en mensen kiezen voor je omdat je voor iets staat wat hen aanspreekt. Dus blijf authentiek, wees jezelf.

Een mooi voorbeeld is Sir Richard Branson met zijn merk Virgin. Hij is zelf avontuurlijk. Zijn pogingen om met een luchtballon om de aarde te vliegen versterken direct zijn merk. Zijn luchtballon, de "Virgin Atlantic Flyer", was de eerste luchtballon die ooit de Atlantische Oceaan overstak. Hij denkt out of the box en heeft een rebels imago. Deze kernmerken heeft zijn merk ook: Hij begon een platenlabel en platen-postorderbedrijf: Virgin samen met zijn broer op een zolder. Dat was ongebruikelijk en avontuurlijk.

Ondertussen is zijn vliegmaatschappij Virgin het meest bekend. Ook zijn aanpak voor de vliegmaatschappij Virgin week heel erg af van wat tot dan toe ‘normaal’ was: goedkoop vliegen en veel service. Geen eten tijdens een korte vlucht. Hij biedt zijn klanten precies dat wat Branson zelf wenste als passagier. Een maaltijd als je en uurtje vliegt is onzin, vindt hij. Maar er is ook Virgin wiskey, mobiele telefonie enz. Wilt je ook een ballonvaart? Dan kan dus met Virgin balloon flights. Hij heeft plannen voor ruimtetoerisme, Virgin Galactic, om betalende passagiers de ruimte in te kunnen brengen.

In juli 2012 werd Richard Branson de oudste man (61) die kitesurfend het Kanaal is overgestoken. Zoals je ziet, blijven zijn ‘kernwaarden’ hetzelfde: ze zijn echt. Hij gaat zijn eigen weg, profileert zich structureel en duidelijk met zijn bedrijven onder een naam en met zijn eigen avontuurlijke gedrag. Hij gelooft in zijn ideeën of concepten en gaat ervoor. Branson is niet alleen avontuurlijk en rebels, maar hij weet het ook goed naar buiten te brengen. Hiermee krijgt hij dus niet alleen klanten, maar echte Fans.

Sir Branson begon niet als Sir en miljonair, hij begon als student op een zoldertje. Iedereen kan vanuit een krachtige visie en sterk concept vertrekken. Ga dus aan de slag met je eigen sterke kanten en laat dat zien!

Toe aan een sterk concept?