Dat kan beter Terre des Hommes!

Wat wil Terre des Hommes vertellen met het logo? Wat verbeeldt het logo? Welke positionering zit hierachter? 

Tegen kinderuitbuiting Natuurlijk heeft Terre des Hommes Nederland een prachtig doel. Ze zetten zich wereldwijd in tegen kinderuitbuiting. Terre des Hommes vangt deze kinderen op, stuurt ze naar school en helpt gezinnen bij het vergroten van hun inkomen. Ook sporen ze daders op, geven juridische hulp aan de slachtoffers, geven voorlichting en lobbyen bij overheidsinstanties. Eind 2013 had Terre des Hommes een grote doorbraak in de strijd tegen online kinderprostitutie met een virtueel lokaas: het Filipijnse meisje Sweetie. Geen echt meisje gelukkig. Het is een digitaal meisje van nullen en enen!. Ongeveer 20.000 mannen uit zo’n 71 landen zochten contact met haar. 1000 mannen konden worden geïdentificeerd in de tien weken tijd dat het project liep. Een aantal zijn aangehouden en veroordeeld. En ze kregen veel aandacht op social media en in nieuwsprogramma’s. Een goede actie en een goede campagne.

Voor kringloop

Met tweedehands winkels zorgt Terre des Hommes voor extra inkomsten voor dit goede doel. Daar ben ik helemaal voor! Want spullen recyclen is dan wel niet helemaal cradle to cradle, maar uiteindelijk is het toch een keer afval. Het is  minder belastend voor de natuur en het klimaat om alles wat we toch al hebben geproduceerd zo lang mogelijk te blijven hergebruiken.

Aanleiding

Aanleiding Sinds kort heeft Terre des Hommes een nieuwe kringloopwinkel in Delft. Vanaf 4 juli een hebben ze winkel aan de overkant van mijn huis en kantoor. Als ik wil ontspannen en bijvoorbeeld van mijn beeldscherm naar buiten kijk voor inspiratie,  zie ik: drie grote oranje beeldmerken, die op rookworsten lijken en om aandacht schreeuwen, raambelettering in de stijl van prijsvechters, en sinds kort nog een volledig logo (naam, beeldmerk en slogan). Een sterk logo of beeldmerk:

👉 heeft geen uitleg nodig,

👉 is eenvoudig,

👉 is eenduidig,

👉 heeft geen negatieve associaties,

👉 oogt professioneel,

👉 en is tijdloos.

Helaas voldoet het logo van Terre des Hommes niet aan deze bovenstaande criteria. Is het een Rookworst? Druppel, Traan of Vlam? Van mij krijgen ze een 4. 

Het beeldmerk kan dus beter, Terre des Hommes!

Al zie ik alleen nog maar een oranje rookworst in het beeldmerk van Terre des Hommes, achteraf bedacht ik me dat het waarschijnlijk de bedoeling is om een vlam (symbool van hoop?) of druppel weer te geven (traan van een kind?). Na lang googlelen vond ik uiteindelijk deze uitleg op de website van Terre des Hommes:

“De druppel in ons logo geeft aan hoe Terre des Hommes te werk gaat. 'Een gestaag vallende druppel holt zelfs de hardste steen uit', luidt het gezegde. Het betekent zoveel als ‘de aanhouder wint'. Met over het algemeen kleinschalige projecten biedt Terre des Hommes eenvoudige oplossingen voor concrete problemen. Om zo druppelsgewijs de situatie van kinderen in ontwikkelingslanden te verbeteren.”

Het beeld in het logo is een druppel. Hoe zorg je voor duidelijk beeldmerk?

Sterke logo's zijn eenvoudig, hoe minder hoe beter. Dus als je naar het logo van Terre des Hommes kijkt, wat zou jij dan zeggen?

Kan er iets weg? Kan er een kleur af? Kan de vorm simpeler? JA! Weg met zwart en overbodige contouren. Haal de zwarte randen weg. Haal de buitenste witte rand weg op de ramen. Geef de druppel de vorm van een druppel. Stel jezelf de vraag: waarin is een druppel anders dan een vlam? Plaats de druppel in ieder geval iets lager! De bovenkant kan wellicht open of langer Zo lijkt het beeldmerk al meer op een druppel! Voorkom de negatieve associatie met prijsvechters. Let er altijd op dat het gebruikte oranje niet te fel/goedkoop is en schrijf je kreet niet hoofdletters. Zo voorkom je dat een uiting de uitstraling krijgt van een prijsvechter. Blauw voor water, rood en oranje voor vuur.

Tip: Volg Terre des Hommes Frankrijk, België of Duitsland.

Terre des Hommes steekt het geld liever in projecten om kinderuitbuiting tegen te gaan dan in de eigen organisatie, las ik online. Dat is natuurlijk een mooie insteek! Zou je je logo kunnen professionaliseren zonder een groot budget aan een nieuw ontwerp uit te geven? Ja zeker: kleine aanpassingen zijn niet zo duur en de betere versies bestaan al! Kijk eens naar de onderstaande logo's van Terre des Hommes (vlnr) België, Frankrijk en Duitsland. Zij hebben al een sterk logo. Met een beetje goodwill, heb je zo een beter logo van over de grens en kun je toch al het geld aan de kinderprojecten blijven besteden! Waar een wil is, is een weg. Zet 'm op!

Toe aan een huisstijlscan?