Dit is geen broodje aap!

Sportopol2-gotogrowportApen en bananen komen erg van pas in de communicatiewereld:
1 Gebruik “aap-eet-banaan” om te bepalen of een (reclame)uiting goed is:
Je wilt met jouw communicatie een boodschap overbrengen. Dan wil je mensen triggeren, je wilt jezelf onderscheiden en worden onthouden.

Hiervoor zijn creativiteit en originaliteit cruciaal. Ik zie echter nog veel communicatie-uitingen waar kansen zijn blijven liggen. De communicatie strekt niet verder dan een poster met een aap die een banaan eet, met daaronder de tekst: ‘Aap eet banaan’. De tekst voegt niets toe, geeft geen extra dimensie aan de boodschap die je de wereld instuurt.
Er bestaan ‘aap-eet-banaan’ logo’s, ‘aap-eet-banaan’ foto-onderschriften, ‘aap-eet-banaan’ posters, enz.

Voorbeeld van een aap-eet-banaan logo: Een ‘hamer-logo’ voor een timmerman. Een sterker logo voor de timmerman zou bijvoorbeeld en logo kunnen zijn gebaseerd op de uitdrukking (timmermans)oog. Een aap-eet-banaan-slogan is: ‘Voor al je timmerwerk’.

Als je een voorstel krijgt van een nieuw ontwerp van folder tot website, kijk dan of de beelden en woorden samen meer zeggen dan tweemaal aap-eet-banaan. Let bij een slogan erop dat de slogan meer is dan de omschrijving van je product of dienst.
Tip: Komt een bureau met een voorstel, stel je dan de vraag : ‘Is dit anders dan een poster met een aap die een banaan eet en het onderschrift: aap eet banaan?’, dan krijg  je kwalitatief betere communicatie-uitingen.

Uit: Schoot in de roos, tekst en beeld voor promotiemiddelen met effect
2 Om te bepalen of je homepage aantrekkelijk en duidelijk is:
Online marketeer Seth Godin (auteur van de internationale bestsellers Purple Cow, De Dip, Permission Marketing ea.)
vergelijkt internetgebruikers met aapjes die haastig op zoek zijn naar één ding: een banaan. Op je homepage is die banaan een opvallend visueel element dat alle aandacht vraagt om aangeklikt te worden.

Zorg dus voor één duidelijk punt op de homepage. Iets waar de blik van de bezoeker automatisch naar toe getrokken wordt. De meest extreme ‘banaan’ is een enorme rode ronde knop met ‘15% korting op….’. Een minder schreeuwende, aantrekkelijke foto met link werkt echter ook als banaan. Een ‘banaan’ zorgt voor rust en focus. Bij teveel opties of bananen kiezen uw webbezoekers voor de snelste exit strategie! Het is aan jou om te kiezen, zodat je de kans vergroot dat bezoekers van je homepage doorklikken.
Zorg altijd dat het op je homepage duidelijk is waar bezoekers kunnen beginnen.
Tip voor dit jaar: zorg voor ‘een banaan’ op je homepage!

Uit de workshop: verbeter uw website