Missie formuleren – waarom eigenlijk?

Een missie formuleren is de brug naar succes

Wist je dat elk bedrijf of elke organisatie, groot of klein, een missie heeft? Deze missie kun je vastleggen in een verklaring: een mission statement. Als je altijd een missie hebt, waarom zou je dan een missie formuleren?

Wat is een missie statement? Een missie statement omschrijft in een paar regels of soms in een woord wat je bedrijf is en waar deze zich op richt. Grotere bedrijven werken het soms uit in een boekje: voor (nieuwe) medewerkers, klanten of leveranciers. Als je je missie formuleert, kies dan wel dat woord of die woorden die echt iets voor je betekenen.  Alles is goed, het is maar net wat bij je bedrijf past. Hieronder eerst vijf voorbeelden van mooi geformuleerde missies:

👉 Starbucks: "Het inspireren en voeden van de ziel - één persoon, één kop en één gemeenschap tegelijk”.

👉 De Smaakboutique: “De Smaakboutique schenkt geluksmomenten. Met ons wijnadvies aan fijnproevers, wijnliefhebbers maar zeker ook aan beginners, helpen wij ontdekken welke wijn bij welke gerechten of momenten past. Zo ontwikkelt je persoonlijke smaak steeds verder en geniet je van een rijkere smaakbeleving. Met onze voorkeur voor producenten die respect hebben voor de natuur, kun je met een gerust gevoel genieten van onze wijnen”.

👉 Ben and Jerry's: "Het maken, distribueren en verkopen van ijs en euforische creaties van de hoogste kwaliteit, een doorlopende betrokkenheid bij het toevoegen van gezonde, natuurlijke ingrediënten en het promoten van een respectvolle bedrijfsvoering die de aarde en het milieu respecteren".

👉 Stichting Dea Dia Delft: “Dea Dia biedt vrouwelijke ondernemers een praktisch en professioneel platform voor zakelijke en persoonlijke groei. In een open en vriendschappelijke sfeer worden kennis, ervaring en inzichten uitgewisseld met als doel elkaar de inspireren, scherp te houden, te ondersteunen en kansen toe te spelen”.

👉 Wilskracht Werkt: "Sociale ondernemer 'Wilskracht Werkt' zet zich in met maatschappelijke diensten, voor mensen in kwetsbare wijken. Voor het individu én voor het collectief. We doen ‘t: …Samen …Baanbrekend …Veerkrachtig …Met plezier …Duurzaam vooruit".

Waarom zou je een eigen missie formuleren?

Een geformuleerde missie is er niet alleen om mooie sier te maken. Een missie is richtinggevend voor het doen en laten van iedereen in de organisatie. Het geeft focus, in economische goede en slechte tijden. Het helpt bij het maken van keuzes en het stellen van organisatiedoelen en het geeft richting voor communicatiedoelen. Dat geldt ook voor zelfstandig ondernemers: Waarom was je voor jezelf begonnen? Wat is de hoofdzaak van je onderneming? Wat is je toekomstdroom of wens? Deze vragen komen terug in je missie. Met een missie geef je ook aan wat je kernwaarden zijn, waar je voor staat. Zo kunt je door een missie te formuleren makkelijker je koers aanhouden, hoe de wind ook staat. En als jij je koers aanhoudt, is het makkelijker om je doelen te bereiken!

De 9 vragen om tot je missie te komen:

Waaruit kan een missie bestaan? Met deze vragen kun je tot een missie te komen:

👉 Wie zijn we?

👉 Wat doen we?

👉 Voor wie zijn we er?

👉 In welke behoeften van die klanten voorzien onze producten?

👉 Wat willen we betekenen voor wie?

👉 Welke normen, waarden en overtuigingen staan centraal in ons handelen?

👉 Wat is de opdracht waarvoor we staan?

👉 Wat willen we bereiken?

👉 Wat is onze ambitie?

Een missie formuleren is: doordenken en omdenken

Het is vaak omdenken om deze vraag te kunnen beantwoorden: “In welke behoeften van die klanten voorzien onze producten?” Niet denken vanuit jezelf, maar juist vanuit de ander. En niet denken vanuit je concrete product maar vanuit een hogere toegevoegde waarde voor je klant.

Wat zijn onze normen, waarden, overtuigingen, intenties en wat is de ambitie?

Wat zijn onze normen, waarden, overtuigingen, intenties en wat is de ambitie? Zelf vind ik normen, waarden, overtuigingen, intenties en de ambitie altijd de mooiste onderdelen van een missie. Het is altijd een mooi proces om deze bij mijn klanten naar boven te krijgen. Soms is het voor mijn klanten bijna ongrijpbaar, juist omdat het voor hen zo vanzelfsprekend is. Het is dan doorvragen en doordenken totdat je bij de essentie komt!

Wil je meer weten of zelf een missie formuleren? ​