The great travel hack... Foutje, bedankt!

De centrale boodschap naar burgers toe in berichten over het klimaat en het milieu is 'een beter milieu begint bij jezelf'. Dat horen we al jaren via reclame en voorlichtingscampagnes.

Dus als je als bedrijf wil communiceren over duurzaamheid: begin dan eerst bij jezelf. Kies voor 'be good and tell about it', of met branding anno nu: 'be good and let others tell it”.

En dan komt de campagne van Shell, samen met nog wat topvervuilers zoals Porsche, Jaguar en Range Rover die 'ook wat moeten gaan doen met elektrische auto's omdat Tesla wat van hun marktaandeel afpakt'. Ze komen met 'The Great Travel Hack'.

In de communicatiewereld weet iedereen: Heb je één product in je assortiment met een duurzaam of verantwoord tintje, en je gaat volgas communiceren hoe verantwoord je bezig bent, dan heet dat Greenwashing.

Als je bij de grote vervuilers hoort, zeg dan niet hoe anderen minder kunnen vervuilen. Dan is dat greenwashing en hypocriet.

Kortom: een slechte strategie want je bent ongeloofwaardig en je imago loopt schade op.

Gelukkig dat deze bedrijven in hun eigen wereldje, waar geld belangrijker is dan onze planeet, zulke campagnes bedenken dat ze keer op keer door de mand vallen.

Een vervuilend bedrijf is per definitie niet duurzaam, ook al compenseren ze dat met bomen planten of hebben ze ook één elektrische auto in het assortiment of een windmolenpark naast de olie-exploitatie. Wil je communiceren over je duurzaamheid: Verander dan eerst van business. Be good.

Toe aan een duurzaam campagne?