Gefeliciteerd met de geboorte van jouw nieuwe PMC. Dit wordt gevierd met beschuit met muisjes. Hoe heet je nieuwkomertje? Snel het bureau inschakelen voor een passend merk en de introductiecampagne. Wanneer het gelanceerd moet worden? Gisteren natuurlijk.
Bij de geboorte van een kind gaan we zorgvuldig om met zijn naam. Tijdens de zwangerschapsperiode worden er al namen bedacht. Je weet niet of het een jongen of een meisje is, dus bedenk je twee opties. Als je daarna merkt dat de roepnaam al veel voorkomt op de geboortekaartjes bij de verloskundige, dan denk je nog eens goed na of een andere naam niet wenselijker is. Je koestert dit baby’tje en de naam is o, zo belangrijk. Is deze kleine burger er eenmaal, dan snel registreren bij het stadhuis!
Wat zo logisch is bij de geboorte van een baby, blijkt dat niet te zijn bij de geboorte van een een nieuw product of een nieuwe dienst. Nog steeds hoor ik marketeers over nieuw gelanceerde merken, die na een eerste introductie op de markt (met eigen briefpapier, promotiemateriaal en een ontwikkelde introductiecampagne) geconfronteerd worden met een claim: ‘je geld of je merk’.
Waarom niet tijdens het ontwikkelingsproces het bureau inschakelen voor de naamcreatie (en eventueel het beeldmerk), waardoor productontwikkeling en merkcreatie parallel lopen aan elkaar? Zodra er een short list met merken wordt voorgesteld, kunnen merken op deze lijst juridisch getoetst worden.
Waarom al in een zo vroeg stadium beginnen? Het vinden van een passend merk vergt verscheidene maanden. Eerst het creatieve proces. Vervolgens vraag je het juridisch merkenonderzoek aan. Indien gewenst, heb je de resultaten binnen 10 werkdagen. Naar aanleiding van dit onderzoek volgt echter een proces van afwegingen en overleg met een merkenadviseur. Alleen al in de Benelux zijn er zo’n 500.000 merken: het is niet eenvoudig om een merk te vinden dat zonder bezwaren uit een merkenonderzoek komt. Als je een mogelijk bezwaar tegenkomt, laat dan nagaan of het daadwerkelijk een hard bezwaar is. Ook daar is tijd voor nodig.
Misschien blijkt dat de kans groot is dat een andere merkhouder het recht op dit merk claimt. Dit kun je beter van te voren weten. Hoe eerder je weet of een merk beschikbaar is en niet op mogelijke bezwaren stuit, hoe eerder je jouw merk kunt registreren en kunt beginnen aan de marketingcommunicatie.

