Hoe willen relaties worden aangesproken: met u of met je?

conversation
U of je? That’s the question

Wat zegt u aan de telefoon? Op uw website? In een brief of in een nieuwsbrief? U of je? Op mijn website gebruik ik u. Mijn eigen nieuwsbrief wordt gelezen door mijn zakelijke vrienden, trouwe klanten, relaties en geïnteresseerden. Uit respect koos ik ook hier vanaf de eerste nieuwsbrief  in 2003 ‘u’. Als ik mensen een paar keer heb gesproken, ga ik echter al tutoyeren. Het is dan makkelijk en verleidelijk om een voornaam uit de database te halen en ‘je’ te gebruiken. Bij mijn derde nieuwsbrief sloeg de twijfel toe: kan ik niet beter ‘je’ gebruiken?
U of je? Herkent u dat? De keuze hangt helemaal af van uw doelgroep. Ik verwachte dat mijn lezers massaal voor tutoyeren zou kiezen.

Toch heb ik eerst een poll op LinkedIn gemaakt en u opgeroepen om uw mening te geven. Ik wil alle deelnemers dan ook hartelijk danken voor het deelnemen aan deze poll. Omdat klanten mij vaker vragen om advies heb ik de poll daarna breder uitgezet. Want: kloppen al die vooronderstellingen wel die er bestaan rond het gebruik van u of je?
Deze poll heeft maar een beperkt aantal respondenten (69), maar toont noemenswaardige resultaten:

19%: Maauofje_eindresultaatkt niet uit
6%: Altijd U
17%: Altijd Je
46%: U als ik de afzender niet ken
12%: Overig

Wat valt mij op:

  • Het is niet zo, dat ouderen altijd met u willen worden aangesproken!
  • Het zijn de deelnemers tussen de 30 en 36 willen met u worden aangesproken als zij de afzender niet kennen.
  • Als u drie punten optelt: (altijd U; U als ik de afzender niet ken: Maakt niet uit), dan komt u op 71%!

Ervaring en onderbuikgevoel

Anno 2013 wordt “je” steeds vaker gebruikt. Zelfs mensen uit het communicatievak gaven aan: ‘In een wetenschappelijk getinte nieuwsbrief zou ik voor ‘u’ kiezen, bij een populaire nieuwsbrief voor ‘je’. En leeftijd speelt natuurlijk een rol.’

Een andere communictieprofessional gaf aan: ‘Ik stond laatst ook voor de vraag. Men wilde in de nieuwsbrief ‘je’ gebruiken en op de website ‘u’. Op zich begrijpelijk, maar het is lastig als je artikelen vanuit de digitale nieuwsbrief wilt doorlinken naar je website. Je moet namelijk wel één lijn trekken, vind ik. De organisatie heeft ervoor gekozen om nu zowel in de nieuwsbrief als op de website ‘je’ te gebruiken.’

Better be safe than sorry!

Tot nu toe geef ik meestal aan: doet u geen onderzoek, kies dan voor u. Of: pas uw nieuwsbrief aan per doelgroep. Bijvoorbeeld voor bestaande klanten en nieuwe klanten. Onderzoek vooraf welke stijl het beste past of voer een ‘split-run’ test uit.
In mijn ideale situatie zou ik dan mijn zakelijke vrienden een versie met ‘je’ kunnen sturen. Zij gaven aan dat zij dat fijner vinden of dat het hen niet uitmaakt. Alle anderen een versie met u. In de nieuwsbrief voor de lezers die zich net hebben aangemeld, zou ik zelfs een andere inleiding kunnen maken. Dan heb ik al 4 verschillende versies. Zoals ‘Suzanne’ in de poll toevoegt: ‘Klanten benader je anders dan collega’s. Het onderwerp en de ontvangers bepalen de toon voor mij.’

Waarom u?
Mijn lezers gaven het zelf aan!
Met een kleine online enquête bent u er zelf ook zo uit. Een goede tip van Taco op LinkedIn: ‘Vraag het een aantal klanten en relaties direct’.