Brengt je huisstijl je bedrijfsidentiteit al in beeld?

Huisstijl heet ook wel visuele identiteit: het is in de meest ideale situatie de vertaling van je bedrijfsidentiteit. Een Huisstijl kan worden beperkt tot het logo. Het kan bestaan uit een complete ‘stijl van het huis’: met onder andere een logo, vormen, lijnen, kleurenpalletten, eigen lettertypes, het aanzien en de inrichting van het bedrijfspand en de spreek- en schrijftaal.

Met een goed gekozen huisstijl laat je het unieke van jouw bedrijf in een oogopslag zien. Hoe beter je hierin slaagt, hoe hoger je komt op de huisstijlladder van Albedo. Op de onderste trede is je huisstijl ‘onderscheidend’: de huisstijl maakt u herkenbaar, en op de bovenste trede roept de gekozen huisstijl je bedrijfswaarden  uit je positionering op.

Makkelijker gezegd dan gedaan?

De identiteit is een complex geheel. Het laat zich niet zo makkelijk vertalen in één beeld. Bovendien moet je in het ontwerp ook rekening houden met ongewenste associaties die het logo kan oproepen. Soms is een team blind voor een negatieve associatie. Soms is je logo nu al sprekend en kun je beter niets veranderen!

kleurencirkel

Vormen, kleuren en context
Vormen en kleurtonen roepen associaties op.
Welke vormkenmerken en welke tint blauw, rood of groen in je logo stralen dat uit waarvoor je staat?

Enkele eenvoudige voorbeelden:

Een donkergroen logo straalt vaak degelijkheid en betrouwbaarheid uit, terwijl een licht lentegroen, jonger overkomt en frisheid uitstraalt.

Stijgende lijnen en bewegingen naar rechts roepen meestal een positieve associatie op..
En wist je dat logo’s met een u-vorm dikwijls positiever worden beoordeeld dan logo’s met een omgekeerde u-vorm? Het is de vorm van vrolijkheid en de lach!

De werkelijkheid is natuurlijk complexer. Alles hangt natuurlijk ook af van de context en de doelgroep. Heb je al wel eens op deze manier naar uw eigen huisstijl gekeken? Wens je hulp?

Séphine en haar team kunnen zorgdragen voor:

  • een paar uurtjes huisstijladvies
  • een huistijlworkshop
  • een restyling
  • een helder handboek
  • briefing aan de vormgever
  • begeleiding huisstijltraject
  • coaching van de nieuwe huisstijlmanager
  • huisstijlonderzoek
  • analyse van huidige uitingen
  • huisstijlmanagement
  • schrijfstijl en schrijfwijzer
  • en natuurlijk ook: een NIEUWE huisstijl

Wil je advies over je eigen huisstijl of logo? 
Of wil je hier gewoon meer over weten? Bel gerust met Séphine: 06-41009867
Séphine Laros staat voor je klaar met Een Uurtje met Séphine
Speciaal voor communicatie- of huisstijlteams ontwikkelde Séphine een training over huisstijl en huisstijlmanagement 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *