Duurzaam ondernemen: van bedrijfsidentiteit naar communicatie

Duurzaam ondernemen is nog te vaak de zaak van een enkele afdeling of een manager. Wil je bij de eersten horen die  ‘duurzaam ondernemen’ meer integreert in je bedrijfsidentiteit en dat vervolgens zichtbaar maken?

Vertrek dan vanuit de bestaande identiteit.

Je zou je dan de volgende vragen kunnen stellen:

Zijn er kernwaarden die wij reeds gebruiken, waarvan de betekenis kan verbreden of verschuiven naar een duurzame interpretatie? Wat houden veel gebruikte waarden als ‘respect’ of ‘kwaliteit’ bijvoorbeeld in? Ontbreken er waarden waarmee wij ons op het gebied van mens, dier en milieu intrinsiek willen bezig houden?

Vervolgens kun je de gewenste positionering herzien. Wat is voor jouw organisatie een relevante, betekenisvolle onderscheidende positie in de markt? Hoe prominent speelt duurzaam ondernemen hierin mee?
Afhankelijk van je keuzes kunnen de 3 onderdelen van de huidige identiteit -huisstijl, het gedrag en de communicatie- worden geëvalueerd. Is iedereen en klaar voor? Communiceren maar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *