Goede voornemens: hoe maak je ze waar?

route startDit jaar wil ik:
Meer traffic op mijn website.
Mijn blog actiever bijhouden.
Gaan vloggen!
Vaker de nieuwsbrief verzenden.
Meer samen hang tussen on en offline.
Meer met linkedin doen.
Een meer interactieve website.
De huisstijl afstoffen.

De eerste maand van 2016 zit er bijna op! Lukt het met je goede communicatievoornemens?  Voornemens bedenken is één. Hoe maak je ze waar?

Stap 1: Maak je voornemens SMART

We praten liever in vage resultaten. Bijvoorbeeld “Vaker de nieuwsbrief verzenden” Voor succes maak je er een SMART doel van: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Resultaatgericht en Tijdgebonden. Bijvoorbeeld: Elke eerste donderdag van de maand de nieuwsbrief verzenden. Of: De interactieve website lanceren tijdens het jubileum in juni.

Stap 2: Maak je nieuwe acties concreet

Vervolgens moet je aan de slag. Een plan maken, een begroting, informatie of onderwerpen verzamelen. Blijven deze acties door de waan van de dag altijd liggen? En heb je dan iets nodig wat je net niet hebt, als je er eenmaal voor gaat zitten? Van Yvonne Brans leerde ik hoe ik zaken die altijd blijven liggen toch voor elkaar krijgt met “Getting things done.” Een aanrader, zeker voor communicatieprofessionals.

Wat moet je precies doen? Welke handelingen, welk concreet gedrag brengen je waar je wilt zijn? Dat vinden we vaak moeilijk om te bedenken. Het is eigenlijk simpel: schrijf op wat de eerste stap is die nodig is om aan jouw  voornemen te werken. Als het te groot en te vaag  is, blijft het meestal liggen.

Een paar voorbeelden:

  • Huisstijl afstoffen: Lisa bellen om te vragen wie zij heeft ingehuurd voor de restyling van de huisstijl.
  • Mijn blog actiever bijhouden: Elke woensdagochtend in mijn agenda blokken om een blog te kunnen schrijven.
  • Nieuwsbrief: Jeroen, Eveline en Albert de eerste maandag van de maand om input voor de nieuwsbrief vragen.
  • Website interactiever maken: kijken welke websites de prijs ‘beste website van 2014 of 15 hebben gewonnen: hoe gaan zij om met interactiviteit?

Zo bestaat dat wat je wilt bereiken uit een hele boel kleine stapjes. Schrijf alle stapjes op die nodig zijn om je doel te realiseren. Al is het ‘post-its kopen’. Want een groot voornemen is onbereikbaar. Een concreet doel, daar kun je in stappen aan werken! De kleine stapjes die naar de communicatiedoel leiden zorgen ervoor dat je wel je doelen haalt!

Stap 3: Pak nu je notitieboekje of gebruik een app en schrijf op wat je dit jaar wilt bereiken! Schijf alle stappen op en maak van 2016 een succesvol communicatiejaar!