Zegt een beeld meer dan 1000 woorden? Kies je voor tekst, een infographic of een animatie? Wat is het beste communicatiemiddel om met je doelgroep te communiceren en je doel te bereiken?
Soms zeg ik tegen mijn klanten: “Deze infographic kun je beter weglaten”. Een andere keer: “Heb je wel eens aan een infographic gedacht?” Of: “Als je deze webcontent in een animatie vertaalt, komt je boodschap sterker over”. Wat ik adviseer, verschilt dus per situatie. Waar baseer ik mijn adviezen op? Wetenschappelijk onderzoek!
Voordelen infographic:
Hogere attentiewaarde dan alleen tekst.
Maakt complexe informatie inzichtelijk.
Makkelijk deelbaar op social media.
Op je eigen tempo te bekijken.
In je eigen volgorde te bekijken.
Ons brein verwerkt beelden 3x sneller dan tekst.
Een goede infographic is voor iedereen makkelijker te begrijpen, ook voor laaggeletterden.
Voordelen animatie:
Hogere attentiewaarde dan alleen tekst.
Ons brein verwerkt beelden 3x sneller dan tekst.
Maakt processen en instructies inzichtelijker dan een infographic of tekst.
Gebruik van geluid: met voice over wordt de boodschap beter onthouden.
Complexe informatie is makkelijker te onthouden dan met tekst of een infographic.
Een goede animatie is voor iedereen makkelijker te begrijpen, ook voor laaggeletterden.
Infographics en animaties zijn NIET ALTIJD beter dan tekst! Hoe zit dat?
Ons brein verwerkt beelden 3x sneller dan tekst. Tekst met beeld wordt beter begrepen dan tekst zonder beeld, mits dat beeld duidelijk en relevant is. Het beeld dient dus in een oogopslag duidelijk te zijn. Als het beeld te complex is en ‘ontcijferd’ moet worden, kun je het beter weggelaten!
Een animatie wordt beter begrepen dan een infographic of tekst, mits je rekening houdt met de twee kanalen van het menselijk werkgeheugen. We hebben een kanaal voor beeld (=afbeeldingen en geschreven tekst) en een kanaal voor geluid (gesproken tekst). Wordt een van beide kanalen overbelast, dan komt de boodschap minder goed over!
Beeld en geluid kunnen door de extra ‘belasting’ op je brein ervoor zorgen dat een boodschap minder goed onthouden wordt. De communicatievorm die je kiest kan de verwerking van informatie bevorderen, maar ook tegen gaan. De impact van een boodschap is ook afhankelijk van het type afbeeldingen dat gebruikt is, het type informatie dat gegeven is, de interesse en voorkennis bij de doelgroep, de complexiteit van het materiaal en de geletterdheid van de respondenten.
DO’s en DON’T voor een animatie of infographic
- DON’T: Maak niet kost wat kost een infographic of een animatie omdat het hip is. Gebruik ze omdat je de boodschap duidelijker, eenvoudiger en sneller kunt overbrengen.
- DO: Wil je een infographic of animatie? Keep it simple! Dit geldt zowel voor de inhoud van de boodschap als voor de presentatievorm.
Je zult zien dat een beeld dan inderdaad meer zegt dan 100 woorden!
Zelf infographics of animaties inzetten?
Wil je hiermee gericht en geïnspireerd aan de slag?
Dan is een inspiratiesessie echt iets voor je.
Voor twee bibliotheken maakten we infographics voor een presentatie en marketingtoolkit om een nieuwe doelgroep te bereiken: ondernemersnetwerken en werkgevers. Idee?
Neem gerust contact met me op. Het is zo geregeld!