Het is altijd genieten als ik door Delft loop. Van de grachten, bomen, mooie huizen, en ook van de bijzondere LOGO’s. Afgelopen vrijdag, op weg naar een afspraak in de Delftse binnenstad, viel mijn oog op het pand en het logo van LIFE CYCLE op het Achterom.
Wat communiceert dit logo?
“Ik ben een duurzaam merk dat betaalbare tweedehands fietsen verkoopt.”
- In een oogopslag zie je dat het een fietsenwinkel is dankzij “cycle” in de naam.
- Het gaat om tweedehands producten gezien de woordspeling met recycle en de recyclingpijlen.
- Het is sympathiek en niet te duur.
Een mooi doordachte bedrijfsnaam met logo. Waar zit dat in?
Een huisstijl bestaat uit niet alleen uit een logo, maar ook uit kleur, typografie en eventuele een vormentaal. Dit logo heeft niet alleen een naam, het bezit 2 kleuren, heeft een eigen vorm en typografie.
Kleur: LIFE CYCLE koos voor de kleuren zwart en oranje in het logo op een witte achtergrond.
Gelukkig heeft dit bedrijf afgeweken van groen! Want als duurzaam bedrijf is groen al lang niet meer onderscheidend. Google maar eens: logo duurzaam bedrijf. Veel duurzame bedrijven hebben een groen logo. Waarom niet zwart en oranje?
Oranje is een warme kleur, de combinatie van rood en geel. Positief! In plaats van de complementaire kleur blauw is voor zwart gekozen. De combinatie oranje-zwart roept de associatie van betaalbaar op. Met blauw zou het logo te sofisticated worden en de verwachting scheppen dat het om duurdere fietsen gaat.
Een minpuntje: het oranje valt een beetje weg. Het heeft net niet de goede toonwaarde: het contrast met het zwart is te groot. Nu past bij het zwart het beste op een witte, lichte achtergrond en het zachte oranje op een donkere achtergrond, bijvoorbeeld donker grijs. Dus afhankelijk van de gekozen achtergrond, valt er altijd een deel van het logo wat weg. Dus het oranje mag iets feller, meer opvallend! Dan is het beter zichtbaar op straat, in het verkeer en in kleine versies van het logo, zoals een stickertje op een fiets of op social media.
Typografie: De gekozen letter is eigentijds, eenvoudig en rond. Past goed bij fietsen en de keuze maakt het logo vrolijk en positief. Leuk detail: de ‘e’ lacht!
Betaalbaar: De eenvoud, de kleuren zwart oranje, maken dat een voorbijganger direct het gevoel heeft dat het om betaalbare fietsen gaat.
Mijn complimenten aan LIFE CYCLE! Dit kleine kringloopbedrijf in fietsen is goed voor het behoud van de aarde en het heeft een sterk logo. Als communicatievakvrouw met een duurzaam communicatiebureau valt zo’n logo mij dan ook meteen op! Ze hebben letterlijk en figuurlijk een sprekend logo. Het spreekt uit waarvoor het bedrijf staat. Een voorbijganger zal het logo zelden bewust analyseren. Toch heeft iedereen direct een gevoel of associatie bij een logo of merk. En het is de kunst om je why, bedrijfsidentiteit of kernwaarden uit te stralen met alleen je huisstijl. Het logo van LIFE CYCLE roept direct de juiste associatie op! Wie wil dat niet?
Van mij krijgen ze een 8+!
Wil je advies over je eigen huisstijl of logo?
Séphine Laros staat voor je klaar met Een Uurtje met Séphine
Speciaal voor communicatie- of huisstijlteams ontwikkelde Séphine een training over huisstijl en huisstijlmanagement
Vond je dit interessant? Lees dan mijn vorige blogs over Huisstijl:
Wil je “duurzaam ondernemen” zichtbaar maken in je huisstijl? Dit kan..